Start     Jorden     Rymden     Människan     Djur     Teknik     Byggnadsverk     Sport     Sverige     Topplistor    
 
 
Teknik

Världens 6 snabbaste flygplan

Uppdaterad 19 feb 2017
Människan har alltid varit fascinerad av att flyga, och inte bara högt. Sedan Wright-bröderna gjorde sin första flygning år 1903 har människan även strävat efter att flyga snabbare och snabbare. 1947 lyckades piloten "Chuck" Yeager för första gången flyga snabbare än ljudet med det raketdrivna flygplanet Bell X-1. Idag kan världens snabbaste flygplan nå upp i hastigheter flera gånger ljudets, och man anger ofta ett flygplans hastighet i mach, vilket är flygplanets hastighet relativt ljudets hastighet. Exempelvis kan ett flygplan med en toppfart på mach 2 flyga dubbelt så snabbt som ljudet. Ljudets hastighet är lägre i kallare luft, vilket gör att den fart som krävs för att nå upp i ljudets hastighet varierar beroende på luftens temperatur. På grund av minskat luftmotstånd kan ett flygplan generellt sett alltid flyga snabbare ju högre upp det befinner sig, och detta krävs också eftersom att den tunnare luften på höga höjder gör att vingarna inte ger någon lyftkraft om inte flygplanet flyger riktigt snabbt.

På vår lista över världens snabbaste flygplan har vi endast räknat med flygfarkoster som har en egen motor och kan flyga tack vare genererad lyftkraft från fasta vingar eller en vingformad kropp. Vi har därför inte räknat med exempelvis motorlösa glidflygplan, helikoptrar och konventionella raketer. Det kan dock vara intressant att veta att NASA:s rymdfärja brukade ha en hastighet på cirka 28 000 km/h när den påbörjade återinträdet i atmosfären.[1] Men den sköts ju upp fastsatt på en raket och landade sedan som ett glidflygplan. Ännu snabbare var Apollo-farkosterna då de återvände från sina månfärder. Exempelvis hade Apollo 10:s kommandomodul en hastighet på 39 938 km/h vid återinträdet i atmosfären[2], men kommandomodulerna kan knappast kallas flygplan utan snarare fallande klumpar med fallskärmar. Allra snabbast genom atmosfären någonsin var raketen som lyfte upp rymdsonden New Horizons på dess väg mot Pluto. Femtiotre sekunder efter start nådde den en hastighet på hela 58 537 km/h.[3] Detta krävdes också eftersom raketen inte bara behövde frigöra sig från jordens gravitation, utan även solens.

Nåväl, här är världens snabbaste flygplan, rangordnade efter deras högsta uppnådda hastighet.

6. Bell X-2

Högsta hastighet: Mach 3,196 (3 370 km/h) [4]
Världens sjätte snabbaste flygplan är det raketdrivna Bell X-2, uppföljaren till det legendariska flygplanet Bell X-1. Bell X-2 började utvecklas 1946 och påminde en hel del om X-1 till utseendet. Syftet med X-2 var att undersöka de krafter som bildas då man flyger i hastigheter upp mot mach 2 och 3. Främst ville man se hur så pass höga farter skulle påverka styrningen, samt hur den höga friktionsvärmen skulle påverka flygplanskroppen. En flygtur med X-2 gick till så att flygplanet lyftes upp till cirka 10 000 m höjd hängandes under ett bombplan av typen Boeing B-50. Sedan släpptes X-2 och tände sin egen raketmotor, varefter den accelererade ordentligt och flög mot högre höjder. När raketbränslet tagit slut så gjorde X-2 en glidflygning ner mot marken mot en förhoppningsvis mjuk landning på den hårda saltöknen i Kalifornien. Vid den första testflygningen 1952 övade man bara på den motorlösa landningen, vilken blev hård och slog av noshjulet och skadade ena vingen (bilden). När man ett år senare skulle börja testa raketmotorn exploderade X-2 medan den satt ihop med bombplanet. Testpiloten på X-2 och en besättningsman på bombplanet omkom, och X-2 föll ner i Lake Ontorio medan B-50 lyckades landa för egen maskin. Lyckligtvis hade man två X-2-flygplan, och efter ytterligare tester och hårda motorlösa landningar så gjorde man 1955 den första lyckade motordrivna testflygningen och uppnådde mach 0,95.[4] Vid den nionde motordrivna testflygningen i juli 1956 lyckades X-2 på en höjd av 20 700 m komma upp i otroliga mach 2,87.[4] Bell X-2 blev då världens snabbaste flygplan, men det var inte utan problem då den höga farten hade gjort flygplanet instabilt och svårmanövrerat. Efter världsrekordet inriktade sig nu det amerikanska flygvapnet på att få upp X-2 så högt upp som möjligt, och i september 1956 nådde testpiloten Iven C. Kincheloe en höjd på hela 38 466 m.[4] Kincheloe blev därmed den första människan som nådde över den magiska gränsen på 100 000 fot (30 480 m) och han fick smeknamnet "America's No. 1 Spaceman". Lite senare samma månad gjorde man ännu en flygning inriktad på fart, och då lyckades testpiloten Milburn G. "Mel" Apt få upp Bell X-2 i hela 3 370 km/h, eller mach 3,196.[4] Han blev därmed den första människan som färdades tre gånger snabbare än ljudet, men lyckan blev kortvarig. När Apt skulle svänga tillbaka mot landningsplatsen gjorde han en för skarp sväng i förhållande till den höga farten han hade, vilket resulterade i att han tappade kontrollen på flygplanet. Apt sköt iväg sig själv i nödkapseln (vilken i princip var hela nospartiet på flygplanet) men svimmade troligtvis av på grund av de höga G-krafterna. Han hann därför inte klättra ur nödkapseln för att utlösa sin egen fallskärm innan kapseln slog i marken. X-2-programmet lades ner kort därefter, men även om historien om Bell X-2 fick ett tråkigt slut så hade USA förvärvat viktiga kunskaper om höghastighetsflygningar.

5. Mikoyan-Gurevich MiG-25

Högsta hastighet: Mach 3,2 [5]
Det mytomspunna stridsflygplanet MiG-25 utvecklades av tillverkaren Mikoyan-Gurevich för den sovjetiska flygvapnet under 60-talet. Den första prototypen av MIG-25 flög 1964 och flygplanet gjorde sitt inträde i flygvapnet 1970. Från början visste inte USA och de andra västmakterna så mycket om MIG-25, men foton från amerikanska spaningsplan visade ett stort och skräckinjagande stridflygplan som fick USA att höja sin beredskap. Anledningen till att Sovjetunionen hade utrustat sig med MIG-25 var bland annat att de behövde ett stridflygplan som kunde jaga ikapp och genskjuta de spanings- och bombflygplan som USA flög på höga höjder och i överljudsfarter över Sovjet. Mikoyan-Gurevich byggde därför ett jaktplan som hade extremt bra prestanda och kunde flyga högt upp och i hastigheter uppåt tre gånger ljudets. Vid testflygningar lyckades man flyga ända upp till 37 650 m, vilket fortfarande är den högsta höjden som ett bemannat jetplan har befunnit sig på.[6] År 1971 följde israeliska och amerikanska underrättelseverksamheter ett egyptiskt MIG-25-flygplan som flög i otroliga mach 3.2, vilket gjorde MIG-25 till världens snabbaste flygplan byggt för att strida.[5] Dock blev motorerna förstörda av den höga farten, och standardförfarandet av MIG-25-piloterna var att hålla sig under mach 2.8.[5]

Som sagt så visste västmakterna ganska lite om det sovjetiska superplanet, som NATO hade gett kodnamnet "Foxbat". Detta ändrades dock 1976 då den sovjetiska piloten Viktor Belenko desserterade och flög sitt MIG-25 till Japan för att därifrån överlämna sig till USA. På väg in över Japan började Belenko få slut på soppa och tvingades landa på en flygplats vars landingsbana var för kort, så han plöjde igenom en hel del jord i slutet av landingsbanan innan han fick stopp på planet. Japanerna lät USA undersöka och göra marktester med flygplanet innan de skickade tillbaka det till Sovjet - sönderplockat och med en räkning på motsvarande 350 000 kr för frakten och skadorna på flygplatsen.[5] Viktor Belenko fick medborgarskap i USA och blev anställd som konsult för det amerikanska flygvapnet. Denna historia gjorde givetvis stor skada på det sovjetiska flygvapnet, men MIG-25 var ett alldeles för bra flygplan för att sluta använda. Produktionen av världens snabbaste jaktflygplan MIG-25 "Foxbat" upphörde först på 80-talet. MIG-25 fick en uppföljare i det nästan lika snabba jaktplanet MIG-31, som fortfarande används av Rysslands flygvapen.

4. Lockheed SR-71 Blackbird

Högsta hastighet: Mach 3,3 (3 530 km/h) [7]
Lockheed SR-71 "Blackbird" var ett spaningsflygplan som användes av det amerikanska flygvapnet mellan 1964 och 1998. Flygplanet hade sitt ursprung i prototypen YF-12 och föregångaren A-12, både väldigt snarlika slutversionen SR-71. "Blackbird" hade en lång räckvidd och kunde operera på extremt höga höjder för att undvika upptäckt. Modellen SR-71A flög som högst på 25 929 m höjd och satte ett fartrekord på mach 3,3, eller 3 530 km/h.[7] A-12 och SR-71 flög regelbundet över USA:s fiendeländer som Nordkorea, Laos, Kina och Kuba (troligtvis också Sovjet, men USA har aldrig erkänt det). När en missil avfyrades från marken mot flygplanet var standardförfarandet att accelerera och helt enkel köra ifrån missilen. Bland de få som lyckades upptäcka det högtflygande SR-71 fanns svenska Viggen-piloter som på 80-talet lyckades låsa sin målradar på den.[8] Detta hände över Östersjön, vilket var ett område som "Blackbird" regelbundet passerade.

Motorerna på SR-71 var, kan man säga, hybrider mellan vanliga jetmotorer och så kallade ramjetmotorer - snabba och lätta jetmotorer som fungerar optimalt vid runt tre gånger ljudhastigheten. Vid lägre farter fungerade motorerna på SR-71 som vanliga jetmotorer genom att ta in luft utifrån, trycka ihop luften med kompressorer och sedan förbränna den tillsammans med bränslet i förbränningskammaren. Vid högre hastigheter började motorerna på SR-71 delvis att fungera som ramjetmotorer. En ramjetmotor har ingen kompressor som trycker ihop i luften, utan luften pressas istället samman av sig själv av den kraft som skapas då motorn i hög hastighet far igenom atmosfären. På SR-71 leddes luften delvis förbi de sista stegen i kompressorn och direkt in i efterbrännskammaren. Den stora fördelen ramjetmotorer är att de får sitt syre från den omgivande luften, vilket gör att ramjetdrivna farkoster kan uppnå "raketfarter" utan att behöva bära med sig en massa tungt syre, såsom som raketer måste. Nackdelen är att ramjetmotorer kräver överljudshastigheter för att överhuvudtaget kunna starta, men på SR-71:an löste man alltså det problemet genom hybridmotorerna.

Tack vare hybridmotorerna behövde inte SR-71 lyfta fastsatt på ett bärflygplan, och "Blackbird" är världens snabbaste flygplan kapabelt lyfta av egen kraft. SR-71 kallas ofta för världens snabbaste flygplan överhuvudtaget, eftersom det kunde lyfta själv, landa själv, och opererade regelbundet i nästan 25 år. Endast ett utav de snabbare flygplanen på listan är bemannat och kan landa ordentligt, och de är alla endast experimentella flygplan som behöver hjälp av andra farkoster för att kunna lyfta.

3. Boeing X-51 WaveRider

Högsta hastighet: Mach 5,1 [9]
X-51 "WaveRider"-programmet var ett samarbete mellan bland andra Boeing, NASA och det amerikanska flygvapnet, där man försökte utveckla tekniken som krävs för att flyga i flerdubbla överljudfarter. "Waverider"-projektets första testflygning skedde i maj 2010 då den obemannade flygplansmodellen X-51A kom upp i en hastighet av mach 5. Vid flygningen satt X-51A först ihop med en drivraket som hängde under ett bombplan av typen B-52. Raketen och X-51A släpptes från bombplanet på en höjd av cirka 15 000 m[10], varvid raketen tändes och accelererade till överljudshastighet. När raketen tillsammans med X-51A nådde mach 4,8 separerades de från varandra och X-51A tände då sin egen motor.[10] X-51A fortsatte att accelerera i sammanlagt 170 s och nådde en hastighet av mach 5,0 innan flygplanet avsiktligt förstördes på grund av tekniska problem.[9] En andra testflygning gjordes i juni 2011, men misslyckades då X-51 kraschade efter att dess motor inte startat ordentligt. Den tredje och sista testflygningen gjordes i maj 2013, och då nådde X-51A hela mach 5,1 innan den plumsade ner i Stilla Havet.[9] Motorn i X-51 var en så kallad scramjetmotor, som är speciellt framtagen för att kunna operera i hastigheter flera gånger ljudets. Du kan läsa mer om scramjetmotorn längre ner på listan, eftersom en sådan också användes när NASA några år innan X-51 testflög sitt rekordflygplan X-43. På bilden syns X-51A hängandes under vingen på ett B-52-flygplan. Den bakre halvan av farkosten är raketsteget som frigörs efter att det skjutit igång X-51A.

2. North American X-15

Högsta hastighet: Mach 6,7 (7 274 km/h) [11]
Det experimentella (därav X:et i namnet) raketflygplanet North American X-15 gjorde sin första flygning 1959 och är fortfarande världens snabbaste bemannade flygplan. X-15 innehade också världrekordet för den högsta höjden uppnått av ett flygplan ända fram till 2004 då flyg-/rymdfarkosten SpaceShipOne gjorde världens första privata rymdfärd. Faktum är att även X-15 nådde ända ut i rymden, och de mest högtflygande X-15-piloterna fick äran att kalla sig astronauter. X-15 lyftes upp hängandes under vingen på ett B-52-flygplan och släpptes på ungefär 14 000 m höjd.[11] Precis som Bell X-2, och även det senare SpaceShipOne, så tände X-15 sin raketmotor medan den föll från sitt bärarflygplan, och körde sedan järnet upp i atmosfären. Även om raketmotorn bara var igång en relativt kort stund, cirka 80 till 120 sekunder[11], så var den otroligt kraftig och gav X-15 en ordentligt skjuts. Efter att de första testflygningarna med raketmotorn började 1960 så slogs världsrekord efter världsrekord vad gällde både höjd och fart. Flera flygningar gjordes på över 80 km höjd, vilket var USA:s gräns för var rymden började. De åtta testpiloterna som nådde så högt utnämndes av det amerikanska flygvapnet och NASA till astronauter. Allra högst kom Joseph A. Walker när han 1963 nådde 108 km,[11] vilket var ovanför den internationella gränsen till rymden på 100 km. Walker upplevde rymdens tyngdlöshet och gjorde sedan en brant glidflygning ner och landade i Kaliforniens saltöken.

Tack vare att X-15 kunde nå så höga höjder, kunde flygplanet också uppnå extremt höga farter i den tunna luften. 1967 lyckades piloten William "Pete" Knight flyga i 7 274 km/h[11], vilket fortfarande är den högsta hastighet som ett bemannat motordrivet flygplan har uppnått. Sammanlagt tolv testpiloter fick privilegiet att riskera sina liv i världens snabbaste flygplan, varav en var Neil Armstrong. Han flög dock inte så högt med X-15 att han fick kalla sig astronaut.

1. NASA X-43

Högsta hastighet: Mach 9,6 (cirka 11 265 km/h) [12]
Den obemannade flygfarkosten X-43 testflögs av NASA mellan åren 2001 och 2004 och var en del av det så kallade Hyper-X-programmet. I november 2004 flög modellen X-43A i en hisnande hastighet av cirka 11 265 km/h och blev därmed världens snabbaste flygplan.[12] Vid testflygningarna av X-43A tillämpades nästan exakt samma förfarande som vid testflygningarna av Boeing X-51 några år senare. Den endast knappt 4 m långa X-43A satt först fäst längst fram på en Pegasus-raket som släpptes från ett B-52-bombplan. Vid den första testflygningen i juni 2001 tappade man dock kontrollen på Pegasus-raketen innan separationen från X-43A, och man tvingades spränga både raketen och X-43A i luften. Vid den andra testflygningen i mars 2004 fungerade Pegasus, och den släppte X-43A som planerat. X-43A tände sina egna motorer och nådde mach 6,8, innan den stängdes X-43A av och gjorde en lång dykning ner i Stilla havet. X-43A slog vid testflygningen X-15:s tidigare hastighetsrekord och blev det snabbaste flygplanet någonsin. Vid den tredje och sista testflygningen i novermber 2004 släpptes X-43A från Pegasus på 33 000 m höjd och nådde sedan en hisnande hastighet av mach 9,6, nästan 10 gånger snabbare än ljudet.[12] X-43A körde sina motorer i 10 s[12] och dök sedan ner i Stilla Havet. X-43A ökade världrekordet ordentligt och befäste sin titel som världens snabbaste flygplan, även om man kan tycka att den inte gjorde så mycket jobb själv.

Syftet med hela Hyper-X-programmet var att NASA ville prova en ny sorts jetmotor kallad scramjet, vilket är kort för Supersonic Combustion Ramjet. Till skillnad från i en ramjetmotor, som ju användes i SR-71 Blackbird, så har luften i en scramjetmotor överljudfart när den far igenom brännkammaren, medan luften i en ramjetmotor bromsas upp till underljudsfart vid luftintaget. Att bromsa upp luften behövs för att kunna komprimera den och på sätt få en effektiv förbränning, men skulle man bromsa upp luften för mycket med den ultrasnabba scramjetmotorn så skulle det bildas ett alldeles för högt tryck och för hög värme. Scramjetmotorer har därmed en ganska dålig förbränning vid "låga" hastigheter, men blir effektivare än ramjetmotorer vid hastigheter över cirka mach 7. Precis som ramjetmotorer kan scramjetmotorer inte starta från stillastående utan behöver en hög fart innan de kan tändas, vilket scramjetmotorn i X-43 fick med hjälp av Pegasus-raketen. I framtiden hoppas man kunna använda scramjet-tekniken i återanvändbara flerstegs-rymdfarkoster.

Den övre bilden visar när X-51A accelereras av Pegasus, strax efter att ha blivit släppt från B-52-flygplanet vid den andra testflygningen. Den undre bilden är en illustration av X-51A när den flyger själv, frigjord från Pegasus.


USA:s flygvapen testflög 2010 och 2011 en flygfarkost kallad Falcon HTV-2 som skulle vara kapabel att nå hastigheter på 21 000 km/h. Den motorlösa HTV-2 sköts upp med en raket och var/är egentligen ett vapen. När den släpptes från raketen så glidflög den ner mot jorden och syftet var att kunna träffa vilket mål som helst i världen inom en eller två timmar. Man gjorde två misslyckade testflygningar - dock nådde HTV-2 vid sin andra flygning Mach 20 och lyckades styra sig själv i tre minuter innan den kraschade.[13] Även om vissa kallar HTV-2 för världens snabbaste flygplan, så är det väldigt tveksamt om HTV-2 ens borde kallas ett flygplan.
Referenser
[1]
"Re-Entry Aircraft". NASA. Läst 19 feb 2017.
[2]
"Apollo 10". NASA. Läst 19 feb 2017.
[4]
[5]
"The pilot who stole a secret Soviet fighter jet". BBC. Publicerad 5 sep 2016. Läst 19 feb 2017.
[6]
"Highest altitude by an aircraft (official)". Guinness World Records. Läst 19 feb 2017.
[7]
"Setting Records with the SR-71 Blackbird". Smithsonian National Air and Space Museum. Läst 19 feb 2017.
[8]
"Jaktviggen lämnar Malmen efter 35 år". Corren. Publicerad 5 feb 2004. Läst 19 feb 2017.
[9]
"X-51A Waverider". U.S Air Force. Läst 19 feb 2017.
[10]
"X-51A Makes Longest Scramjet Flight". NASA. Publicerad 28 maj 2010. Läst 19 feb 2017.
[12]
"Faster Than a Speeding Bullet: Guinness Recognizes NASA Scramjet". NASA. Publicerad 20 juni 2005. Läst 19 feb 2017.
[13]
"Superfast Military Aircraft Hit Mach 20 Before Ocean Crash, DARPA Says". Space.com. Publicerad 11 aug 2011. Läst 19 feb 2017.
 
 
Liknande
Senaste
Rymden
Djur
Människan
Djur
Jorden
Människan
Människan
Teknik
Människan
Byggnadsverk
Jorden
Byggnadsverk
Byggnadsverk
Byggnadsverk
Byggnadsverk
Människan