4 speltrender värda att uppmärksammas
Publicerad 1 maj 2021
Som en följd av att allt mer människor spenderar större delen av vardagen hemma, har spelmarknaden genomgått stora förändringar för att ta till vara på denna möjlighet. Folk har fått en hel del dötid att fylla, vilket över lag varit oerhört gynnsamt för spelbolagen i alla dess varianter. Casinon som Maria Bingo, datorspelsplattformar som Steam och i princip samtliga spel i mobilen är sektorer av spelmarknaden som har gynnats av pandemin och dess efterföljder.
Så långt är väl i princip alla med, men vad är några andra globala speltrender som är värda att uppmärksammas? Låt oss ta en titt.
Så långt är väl i princip alla med, men vad är några andra globala speltrender som är värda att uppmärksammas? Låt oss ta en titt.
5G och cloud gaming
Cloud gaming är en ny teknologi vars primära hinder är hastigheten på din internetanslutning. Även om nätverkshastighet är någonting som förbättrats markant, når det fortfarande inte den nivå som krävs för storskaligt och allmänt stöd av cloud gaming. 5G är en ny framväxande teknologi som öppnar upp för nya möjligheter inom cloud gaming. 5G har potential att göra molnspel tillgängligt för människor som använder mobiltelefoner som sin huvudsakliga eller sekundära enhet för spel.
Med cloud gaming är det möjligt att spela väldigt hårdvaruintensiva spel direkt i mobilen, vilket helt tar bort behovet av att ha en dyr och otymplig stationär dator med bra utrustning.
Prenumerationsbaserade tjänster
Tjänster som Spotify och Netflix har förändrat sättet vi konsumerar underhållning på för alltid. Prenumerationsbaserade tjänster är egentligen den logiska slutsatsen av uthyrning av saker som filmer, fast i ett smidigare och digitalt levererat format.
Exakt samma omvandling sker på spelmarknaden. I framtiden kan vi förvänta oss fler plattformar som erbjuder spel baserade på månatliga eller årliga prenumerationstjänster. Branschens prenumerationstjänster håller på att växa och växer i skrivande stund ungefär fem gånger snabbare än den traditionella spelmarknaden där man fortfarande säljer isolerade enheter av sina produkter.
Sociala medier
För många kanske detta låter konstigt, men sociala medier har fått en allt mer betydande roll på spelmarknaden under den senaste tiden. Marknadsföring har förändrats helt och hållet och det verkar som att sociala medier är den nya spjutspetsen i många företags strategier.
Konsumenter spenderar mycket tid på nätet, speciellt under rådande omständigheter, och konsumerar där saker som stämmer överens med deras intressen i verkligheten. Genom att nå ut till dessa bloggare och internetprofiler, vars läsare och tittare består av målgrupper som passar deras produkt, kan företag nå ut till sina potentiella kunder på ett mycket effektivt och ofta billigt sätt.
Det är till exempel betydligt billigare och mer effektivt att helt enkelt betala en känd Youtube-kanal en förhållandevist låg klumpsumma för en inbäddad videoreklam och därmed nå ut till miljontals fans, än att behöva betala för TV-reklam som sällan har samma förmåga att nå ut till folk intresserade av produkten.
Liknande
Senaste