Teknik
Världens snabbaste tåg
Uppdaterad 31 okt 2020
Världens snabbaste tåg är det japanska maglevtåget L0 som har uppnått 603 km/h. Det snabbaste konventionella tåget är franska TGV POS med 574,8 km/h.
Världens snabbaste tåg heter L0 och är ett så kallat maglevtåg som svävar ovanför spåret och drivs framåt av magnetkraft.[1] I april 2015 uppnådde L0 hela 603 km/h på en testbana i Japan och blev då det snabbaste tåget någonsin.[1]
Planen är att det i framtiden ska gå i trafik på en maglevbana som byggs mellan Tokyo och Nagoya.[2]
Fyrtionio järnvägsanställda fanns ombord när det sju vagnar långa tåget slog hastighetsrekordet.[2]
Världens snabbaste tåg i trafik är maglevtåget Transrapid SMT som kör mellan Shanghai i Kina och stadens internationella flygplats.[3] På den 30 km långa sträckan når tåget som mest 431 km/h.[3] Tågresan tar bara åtta minuter, medan samma sträcka kan ta uppåt en timme i taxi.[3]
Världens snabbaste tåg i trafik är maglevtåget Transrapid SMT som kör mellan Shanghai i Kina och stadens internationella flygplats.[3] På den 30 km långa sträckan når tåget som mest 431 km/h.[3] Tågresan tar bara åtta minuter, medan samma sträcka kan ta uppåt en timme i taxi.[3]
Transrapid SMT hävdas ha en toppfart på 500 km/h under testförhållanden.[3]
Världens snabbaste konventionella tåg, det vill säga tåg som inte drivs av magnetkraft utan rullar på räls, är franska TGV POS.[4] I april 2007 uppnådde ett modifierat TGV POS-tåg 574,8 km/h vid en testkörning på järnvägen mellan Paris och Strasbourg.[4] Tåget hade utrustats med två drivenheter och större hjul än normalt, och man hade höjt spänningen i kontaktledningen från 25 000 till 31 000 volt.[4] TGV POS och andra TGV-tåg kör som mest 320 km/h när de är i trafik.[4]
Annons
Annons
Världens snabbaste konventionella tåg, det vill säga tåg som inte drivs av magnetkraft utan rullar på räls, är franska TGV POS.[4] I april 2007 uppnådde ett modifierat TGV POS-tåg 574,8 km/h vid en testkörning på järnvägen mellan Paris och Strasbourg.[4] Tåget hade utrustats med två drivenheter och större hjul än normalt, och man hade höjt spänningen i kontaktledningen från 25 000 till 31 000 volt.[4] TGV POS och andra TGV-tåg kör som mest 320 km/h när de är i trafik.[4]
En del av det modifierade TGV POS-tåget visas upp i Paris efter rekordet.
Världens snabbaste konventionella tåg i trafik är Fuxing i Kina.[5] Mellan Peking och Shanghai kör de två tågmodellerna Fuxing CR400AF och CR400BF som mest i hela 350 km/h.[5] I Shanghai finns alltså både det snabbaste maglevtåget och det snabbaste "vanliga" tåget som betalande resenärer kan åka.
Världens snabbaste konventionella tåg i trafik är Fuxing i Kina.[5] Mellan Peking och Shanghai kör de två tågmodellerna Fuxing CR400AF och CR400BF som mest i hela 350 km/h.[5] I Shanghai finns alltså både det snabbaste maglevtåget och det snabbaste "vanliga" tåget som betalande resenärer kan åka.
Ett Fuxing CR400AF – världens snabbaste konventionella tåg i reguljärtrafik – lämnar Shanghai station.
Annons
Annons
Referenser (och vidare läsning)
[1]
"Fastest maglev train". Guinness World Records. Läst 31 okt 2020.
[2]
"Japan's maglev train breaks world speed record with 600km/h test run". The Guardian. Publicerad 21 april 2015. Läst 31 okt 2020.
[3]
"Fastest maglev train in regular public service". Guinness World Records. Läst 31 okt 2020.
[4]
"French set new rail speed record". BBC. Uppdaterad 3 april 2007. Läst 31 okt 2020.
[5]
"Världens snabbaste höghastighetståg är tillbaka i 350 km/h" (på kinesiska). China Times. Publicerad 23 sep 2017. Läst 31 okt 2020.
Liknande
Senaste